Willebrordusfonds
Het Willebrordusfonds (officieel: Stichting Collegium Willebrordi Ac Domus Pauperum) is het oudste van de drie schoolfondsen. Het fonds heeft tot doel bij te dragen in de kosten van studiebenodigdheden, schoolreizen en schoolactiviteiten voor leerlingen die deze kosten niet of niet helemaal zelf kunnen opbrengen. Het fonds vergoedt bijvoorbeeld ook kosten voor de taalexamens, sportkleren, rekenmachines en kaartjes voor het USG schoolfeest.
(for English text, please see below)
Ouders van) leerlingen kunnen bij de rector aangeven dat zij in aanmerking willen komen voor een bijdrage uit het fonds, omdat zij zelf de kosten van de activiteiten niet geheel kunnen opbrengen. Er zijn geen harde inkomenseisen. De school beslist op individueel verzoek. De rector verzoekt het fonds vervolgens middels een geanonimiseerde lijst om die bijdragen aan de school te voldoen. Het Willebrordusfonds kan verder op verzoek van de rector bijdragen aan diverse andere activiteiten, zoals hiervoor genoemd.
Informatie over het fonds kan worden gevraagd bij de school (sbakker@usgym.nl) of bij de secretaris (jan.biemans@usgym.nl). Verzoeken worden altijd vertrouwelijk behandeld.
Het bestuur moedigt ouders die het wél kunnen betalen, de vrijwillige ouderbijdrage te betalen.
Het is niet precies bekend wanneer het Willebrordusfonds is opgericht; bij de Kamer van Koophandel staat als oprichtingsjaar genoteerd: 1500. De Broeders des Gemenen Levens, die de school hebben opgericht, hebben reeds in de beginperiode van de Hieronymusschool twee tehuizen gesticht voor leerlingen met goede aanleg, maar wier ouders niet in staat waren de studie te bekostigen: het Collegium Willebrordi en het Domus Pauperum. De financiële toestand in beide instellingen was aanvankelijk niet florissant. De pupillen moesten daarom bedelen om in hun onderhoud te voorzien. Later kwam hierin verbetering door schenkingen en legaten. In 1593 zijn beide tehuizen onder één bestuur gesteld. In 1800 is het Willebrordushuis verkocht en is de opbrengst gestort in het Willebrordusfonds. Het bestuur van het Willebrordusfonds is lange tijd gevormd door vertegenwoordigers van de gemeente en de school. Hierin is in 2003 verandering gekomen. Twee leden uit het bestuur worden sindsdien voorgedragen door het Hieronymusfonds en twee leden worden voorgedragen door het Gregoriusfonds. Deze bestuursleden kiezen samen de voorzitter van het Willebrordusfonds.
Het bestuur, bestaande uit oud-leerlingen en/of ouders, is momenteel als volgt samengesteld:
Robert Bausch, voorzitter
Jan Biemans, secretaris
Florentine Fockema Andreae-Fokma, penningmeester
Fusien Verloop, bestuurslid
Sytske Groenewald, bestuurslid
Het bestuur beheert het fonds. Uit de opbrengst van het vermogen wordt de doelstelling gefinancierd.
English
The Willebrordus Fund
(official name: Foundation Collegium Willebrordi Ac Domus Pauperum) is the oldest
of the three USG school funds. The purpose of the fund is to provide financial
support in the costs of study supplies, school trips and school activities for
those students that cannot (entirely) provide for these costs themselves. The
fund pays, for example, for the costs of the language exams, sportswear of
students, calculators and tickers for the USG school party.
(Parents of) students can notify the head of the school that they wish to receive financial support from the fund, not being able to (fully) pay for the costs of the activities and/or supplies themselves. There are no hard income requirements. The school decides on individual requests. The head of the school annually requests the fund through an anonymized list to collectively pay the contributions to the school. In addition, the Willebrordus Fund may contribute to several other activities, as indicated above.
If you would like to receive specific and/or other information about the fund, please contact the school (sbakker@usgym.nl) or the secretary (jan.biemans@usgym.nl). Requests will always be treated confidentially.
The board strongly encourages those parents who can afford it, to pay the voluntary parental contribution.
It is unknown when exactly the Willebrordus Funds was founded; according to the Chamber of Commerce the fund was established in 1500. Already in the first period of the Hieronymus School, the Brethren of the Common Life, the founders of the school, also founded two homes for students with a good predisposition, but whose parents were unable to pay for their studies: the Collegium Willebrordi (literally: the College of the Saint Willebrordus) and the Domus Pauperum (literally: the Home of the Poor). Initially, the financial status of both institutions was not healthy. The students therefore had to beg to pay for their own maintenance. Later on, fortunately this changed through donations and bequest in testamentary wills. In 1593 both homes came under the supervision of one board. In 1800 the house of the Collegium Willebrordus was sold and its proceeds were deposited in the Willebrordus Fund. For a long time, the board of the Willebrordus Fund was constituted by representatives of the city of Utrecht and the school.In 2003 this changed.Since then, two members of the board are chosen by the Hieronymus Fund and two members are elected by the Gregorius Fund. The board members collectively choose the chairman of the Willebrordus Fund.
The board, consisting of alumni and/or parents of school students, is currently constituted as follows:
Robert Bausch, chairman
Jan Biemans, secretary
Florentine Fockema Andreae-Fokma, treasurer
Fusien Verloop, board member
Sytske Groenewald, board member
The board manages the fund. The contribution of the fund to the school and its students is financed through the proceeds of the fund.